גבעון ושות' רואי חשבון – שרותי ביקורת פנים וניהול סיכונים

תקנות הגמול לחברי ועד מנהל בעמותה

ב-5 ביולי 2010 יצאה חוות דעת משפטית של היועצת המשפטית של רשות התאגידים עו"ד גלי גרוס המהווה "חוות דעת – פרשנות על תקנות הגמול". רשם העמותות מסתמך על פרשנות משפטית זו בבואו לבחון תקנות גמול של עמותות.

להלן תקציר תקנות העמותות וכן קישור לפרשנות של עו"ד גלי גרוס- היועצת המשפטית של רשות התאגידים:

בחוק העמותות קיימים שלושה סעיפים העוסקים בעניין תשלום שכר לחברי ועד.

סעיף 26א לחוק העמותות קובע כי האסיפה הכללית רשאית להחליט על תשלום שכר לחברי ועד  לחוק ולקבוע את גובה השכר, בכפוף לתקנות שהתקין שר המשפטים בעניין. סעיף 33  (א) (2) כי מי שנותן שירותים לעמותה בשכר, שלא כחבר ועד או כחבר ועדת ביקורת, אינו יכול לכהן בוועד או בוועדת ביקורת. מכאן שאסור לחבר ועד או לחבר ועדת ביקורת להיות עובד של העמותה או לתת לה שירותים שונים בשכר, לרבות כל התקשרות אחרת של חבר הוועד עם העמותה שכתוצאה ממנה תתקבל בידו תמורה (כגון השכרת נכס, מתן הלוואה בריבית, העברת כספים סעיף 34  א לחוק העמותות מסמיך את שר בעקיפין באמצעות גוף אחר עימו מתקשרת העמותה). המשפטים לקבוע תקנות, בין השאר, לעניין שכר או גמול לחברי ועד או לחברי ועדת ביקורת .

מטרת הוראות החוק הנ"ל הינה להבטיח, שבמוסדות העמותה יכהנו נושאי תפקידים, שלנגד עיניהן עומדת טובת העמותה בלבד, כיאה למוסד ללא כוונת רווח.

יו"ר הועד, חברי הוועד וועדת ביקורת רשאים לקבל רק גמול עבור השתתפותם בפועל בישיבות וזאת רק לאחר אישור מראש של האסיפה הכללית באשר לעצם התשלום ולשיעורו. בכל מקרה, לא יתקיימו יחסי עובד מעביד בין חבר הוועד/חבר וועדת הביקורת לעמותה, וחבר הוועד/וועדת ביקורת לא יהיה זכאי לתוספות סוציאליות או לזכויות על פי הדין להם זכאי עובד, כגון דמי מחלה, ימי חופשה, דמי הבראה.

הסכומים שפורטו בתקנות אלו, ומפורטים להלן, מתעדכנים מידי שנה בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן.  יו"ר הועד, חבר ועד וחבר ועדת ביקורת, לא זכאי לתמורה נוספת מהעמותה, לרבות בשווה כסף מעבר לגמול או החזר הוצאות שנקבעו בתקנות. הסבר מפורט יותר באשר להוראות התקנות ניתן לראות בחוות הדעת המפורסמת באתר האינטרנט של רשם העמותות.

על פי התקנות, וכפי שמפורט בטבלה להלן, ככל שהעמותה מעוניינת לשלם גמול כאמור, גובה הגמול שניתן לשלם לאחד מחברי המוסדות הנ"ל תלוי במחזור העמותה. ככל שמחזור העמותה גבוה יותר, כך עולה שיעור הגמול שניתן לשלם לאחד מחברי המוסדות שנמנו לעיל. התקנות  דרגות מחזור.

הפרת הוראות התקנות עלולה לגרור אחריה סנקציות, לרבות חובת השבה של תשלומים, ועשויה להוות משום חלוקת רווחים אסורה ואף עילה לפירוק.

התקנות קובעות תקרה למספר הישיבות של הוועד, ועדה קבועה של הוועד או ועדת הביקורת, שניתן לקיים במהלך שנה. מספר זה אינו תלוי במחזור העמותה. ועדה קבועה היא ועדה שמונתה על ידי הוועד לטיפול לאורך זמן בנושא שבסמכותו, כאשר אופי העמותה מצדיק מינוי ועדה לטיפול באותו נושא.

להלן קישור לחוות הדעת משפטית של היועצת המשפטית של רשות התאגידים עו"ד גלי גרוס "חוות דעת – פרשנות על תקנות הגמול".

http://www.justice.gov.il/Units/RasutHataagidim/Guidelines/takanothagmul.pdf

להלן יפורטו הסכומים הנכונים לשנת 2014 (באשר לגובה המחזור הכספי, הסכומים עוגלו למיליון הקרוב):

 

 

מחזור כספי של העמותה במיליוני שקלים מספר ישיבות מרבי בשנה של הועד מספר ישיבות מרבי בשנה של ועדת ביקורת מספר ישיבות מרבי של ועדה קבועה של הוועד גמול מרבי לישיבה לחבר ועד/ועדת ביקורת בש"ח גמול מרבי לישיבה ליו"ר ועד בש"ח
עד 11 12 12 8 550 605
מעל 11 עד 27 12 12 8 660 735
מעל 27 עד 55 12 12 8 880 1125
מעל 54 עד 109 12 12 8 1080 1345
מעל 109 12 12 8 1310 1565

 

הגמול לחבר ועד המשתתף בישיבות של ועדה קבועה הינו בנוסף לגמול עבור השתתפותו בישיבות הוועד.

 

למרות האמור בטבלה, אם בשל נסיבות הנוגעות לפעילות מיוחדת של העמותה לקידום מטרותיה, עלה מספר הישיבות על המספר המצוין לעיל בטבלה, העמותה רשאית לשלם גמול עבור חריגה זו באישור האסיפה הכללית בלבד. בכל מקרה ניתן לאשר תשלום בגין חריגה עד ל-150% (פי אחת וחצי) ממספר הישיבות המצוין בטבלה הנ"ל. יצוין כי מדובר באישור פרטני, נקודתי ובדיעבד, לאחר קיום הישיבות בפועל, אך ככל שניתן לצפות מראש את מספר הישיבות העודף הנדרשות, רשאית האסיפה הכללית לאשר זאת מראש.

 

בעמותה בה לא מכהן מנהל כללי, מתוך ההנחה כי יו"ר הוועד לוקח על עצמו תפקידי ניהול שוטף של העמותה, רשאית האסיפה הכללית לקבוע, לאחר שהשתכנעה כי יש הצדקה לכך, כי ליושב ראש הוועד ישולם גמול שנתי קבוע בעד כהונתו כיושב ראש הוועד, כמפורט להלן:

 

מחזור כספי של העמותה במיליוני שקלים גמול שנתי מרבי בשקלים חדשים
עד 11 16,375
מעל 11 עד 27 23,050
מעל 27 עד 55 45,010
מעל 54 עד 109 80,240
מעל109 98,915

 

הגמול השנתי הנ"ל הינו במקום הגמול עבור השתתפות בישיבות.

 

דילוג לתוכן